Op 7 november organiseert Zorgkracht 12 een symposium over trauma en vertrouwen voor (jeugd)zorgprofessionals. Wat als het vertrouwen beschadigd is door trauma, maar er vertrouwen nodig is om trauma te kunnen verwerken? Onder de inspirerende begeleiding van dagvoorzitter Minchenu Maduro proberen we deze vraag te beantwoorden.
Praktische informatie
📅 Donderdag 7 november van 09:00 - 16:00
⚲ Fletcher Hotel De Zeegser Duinen, Schipborgweg 8, Zeegse
? Accreditatie is aangevraagd bij het SKJ en het Register Vaktherapie
€ 145,00 incl. lunch*
*Geef je op voor 1 september en ontvang 20 euro korting
Sprekers
Voor dit symposium hebben we een aantal sprekers
uitgenodigd. Paula Ekster van De Evenaar en Leanne
Nieuwenhuis en Sanne van der Vlugt van FVB Kennisnetwerk
Affectregulerende Vaktherapie zullen spreken over trauma
bij vluchtelingkinderen en over affectregulerende
vaktherapie en herstel van vertrouwen.
De workshops
Er zijn deze dag verschillende workshops, waarvan je er drie
kan volgen. Bij opgave kun je je voorkeur aangeven voor de
volgende workshops:
Laat je triggers eruit trommelen met ReAttach
Tijdens deze workshop wordt kort uiteengezet hoe ReAttach is ontstaan, wat ReAttach is , uit welke principes het is opgebouwd en de verschillende varianten van ReAttach worden toegelicht. De kracht van ReAttach is dat je niet hoeft te praten over wat je hebt meegemaakt, waar je last van hebt, wat je wilt veranderen, of wat je wilt verwerken. Het is een leerinterventie die je helpt om de draad weer op te pakken en vol vertrouwen verder te gaan.
Door: Hilde Withaar en Nelette van den Berg
Beschermjassen
Deze workshop gaat over het model ‘Beschermjassen’. ‘Beschermjassen’ is een werkwoord. Je kunt een client, een werknemer, een coachee of een team beschermjassen. ‘Beschermjassen’ is ook een zelfstandig naamwoord. ‘Beschermjassen’ zijn de tradities, de geuren, het is de familie, het eten, het landschap van vroeger en toen. ‘Beschermjassen’ helpen om veiligheid en verbinding te realiseren voor personen en groepen die zich in de liminele ruimte bevinden.
Door: Jaap Bruijn
Trauma bij vluchtelingkinderen
Welke kennis en competenties moet je als jeugdhulpverlener hebben om te werken in gezinnen uit niet-Westerse culturen waar sprake is van een gedeeld trauma? Tijdens deze workshop gaat Marianne de Vries van De Evenaar in op enkele praktische handvaten om culturele verschillen te kunnen overbruggen in de communicatie en samenwerking met cliënten uit niet-Westerse culturen. Er is ook aandacht voor culturele competenties en voor de do’s en don’ts van het werken met tolken
Door: Marianne de Vries
Familieopstellingen
In de workshop leer je jouw zelfkennis als fundament te gebruiken voor effectieve traumahulp en combineren we persoonlijke ontwikkeling met deskundigheidsbevordering. We leggen de nadruk op het maken van diepgaand contact met zowel jezelf als je cliënten. De workshop biedt praktische oefeningen in non-verbale communicatie en zachte bewegingen via opstellingen, waarmee je de kracht van echte verbinding en de impact ervan op heling ervaart. Dit helpt je om je eigen interne uitdagingen te verkennen en jouw vaktechnische vaardigheden te verdiepen.
Door: Karin van den Oever en Gonny van Sloten
Integratie EMDR & Traumasensitieve Kickbokstherapie
Traumasensitieve Kickbockstherapie is een innovatieve benadering voor het behandelen van trauma. Vooral wanneer boosheid een prominente rol speelt bij de cliënt kan deze methode effectief zijn. Na een theoretisch deel over EMDR en de Traumasensitieve Kickbockstherapie is er een interactief onderdeel waarin je zelf ervaart hoe het is door middel van het belasten van het werkgeheugen via lichamelijke oefeningen te werken met gedachten en gevoelens.
Door: Miranda Bos en Marcel Rijnsewijn
Traumasensitieve Zorg voor jeugdigen met complex trauma
Iris van de Hoef-Gerdez reikt in deze workshop deelnemers kennis en praktische vaardigheden aan over complex trauma en PTSS. Aan de hand van de theorie en je eigen casuïstiek ga je in op de effecten van ingrijpende gebeurtenissen en langdurige (vroegkinderlijke) stress op het lichaam en het brein van jeugdigen. Je krijgt handvatten die je aanzetten het gedrag te zien door een ‘traumabril’, je leert ‘mentaliseren’ en ‘co- reguleren’. Daardoor kun je jeugdigen die emotioneel ontregelen terugkrijgen in de ontspannen toestand. Hierdoor ondersteun je bij de emotieregulatie, het probleemoplossend vermogen en vergroot je de veerkracht en het vertrouwen van de jeugdige.
Door: Iris van de Hoef-Gerdez